Logo Shmery Discovery Studio

Darmowa konsultacja

Badacz UX
08 kwietnia 2025

Ile kosztują testy użyteczności?

Testy użyteczności są najlepiej rozpoznawaną metodą badawczą związaną z UX, dla wielu osób są wręcz synonimem badań UX. Ich skuteczność w odniesieniu do odkrywania możliwości poprawy interfejsu jest bardzo wysoka. Dobrze przeprowadzone testy użyteczności ujawnią większość błędów związanych z użytecznością naszego produktu. Jaka jest cena tego rodzaju badania w agencji UX? Od czego zależy koszt testów użyteczności?

 

Na co zwrócić uwagę, przeprowadzając testy użyteczności?
 

Przeprowadzając testy użyteczności, należy pamiętać, że jest to badanie jakościowe i żeby dobrze wykorzystać jego potencjał oprócz zwrócenia uwagi na samą użyteczność, należy prosić użytkowników o uzasadnienie ich motywacji oraz dopytywać, dlaczego zachowali się w taki, a nie inny sposób. Sam sposób zachowania użytkowników poznamy np. przeglądając nagrania sesji w Hotjarze lub innym zbliżonym narzędziu oraz analizując ścieżki userów w analityce. 

Podczas przeprowadzania testów użyteczności kładę też nacisk na odwzorowaniu realnego doświadczenia użytkownika, zadania, które wykonują uczestnicy badania powinny odpowiadać zadaniom, z którymi mierzyliby się podczas prawdziwej wizyty na stronie lub aplikacji. Warto więc pozostawić badanym nieco swobody, wyklikanie szczegółowo określonego scenariusza raczej nie powie nam zbyt wiele na temat prawdziwych bolączek użytkowników.

Testy użyteczności i ich cena

 

Jaki punkt wyjścia przyjąć dla wyceny testów użyteczności?

 

Testy użyteczności przeprowadzane są zazwyczaj w połączeniu z wywiadami pogłębionymi IDI. Jest to sensowne podejście, ponieważ w trakcie jednej sesji badawczej możemy nie tylko zobaczyć, w jaki sposób użytkownicy wykonują poszczególne zadania, ale możemy również poznać kontekst całej interakcji z produktem. Zazwyczaj jako punkt wyjścia do planowania badania przyjmuje się grupy 5-6 osób uczestników. Dosyć powszechna jest opinia, że taka liczba osób jest wystarczająca do wykrycia zdecydowanej większości błędów w produkcie. Podejście to opiera się na badaniach, które zostały przeprowadzone przez NN Group i ma swoich krytyków, ale moje doświadczenie wskazuje, że najczęściej grupa użytkowników tej wielkości jest wystarczająca. Zazwyczaj 5-6 osób starcza, żeby osiągnąć cele zakładane w badaniu. Koszt badania UX ponosi klient, który spodziewa się, że wydane pieniądze zwrócą mu się w postaci wartościowych rekomendacji, więc przeprowadzanie dodatkowych sesji badawczych tylko po to, żeby uzyskać wiekszą próbę badawczą zazwyczaj nie ma sensu. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że liczba 5-6 osób nie dotyczy całego badania, a pojedynczej grupy odzwierciedlającej segment realnych użytkowników. Jeżeli grupy użytkowników produktu znacznie różnią się od siebie, to będziemy musieli zrekrutować 5-6 osób dla każdej z nich. Przykładowo, z serwisu dla freelancerów korzystają freelancerzy, ale także przedstawiciele firm zlecających im prace. W takim przypadku w badaniu będziemy musieli uwzględnić co najmniej 10-12 osób. Dodatkowo, jeśli badamy stronę na urządzeniach desktopowych i mobilnych, to musimy to zrobić osobno, czyli w tym przypadku, przebadamy aż 20-24 osób! 

Badacz podczas wyceny testu użyteczności

 

Elementy, które wpływają na koszt testów użyteczności

 

Na początku projektu dobrze jest przeprowadzić warsztaty podczas, których zidentyfikujemy cele badania. Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów zajmuje od kilku do kilkunastu godzin. Na napisanie planu badawczego trzeba również poświęcić od kilku do kilkunastu godzin, w zależności od jego stopnia skomplikowania. Rekrutacja, jeśli przeprowadzamy ją we własnym zakresie, pochłonie około kilkunastu godzin. Przeprowadzenie samych testów, wraz z przygotowaniem, zajmuje około 1-2 godziny na sesję. Analiza sesji badawczych to przynajmniej tyle ile poświęcono na ich przeprowadzenie. Napisanie raportu, w zależności od jego obszerności, wymaga od kilkunastu do kilkudziesięciu godzin. 

 

Jaka jest cena testów użyteczności?

 

Typowe testy użyteczności z pełnym procesem i obszernym raportem pochłaniają od 80 do 120 godzin pracy badacza, co daje koszt rzędu kilkunastu tysięcy złotych.

 

Szukasz sprawdzonego badacza do swoich testów użyteczności?

 

Mam za sobą ponad 4000 godzin przepracowanych w projektach badawczych dla klientów z różnych branż, również dużych, rozpoznawalnych marek. Chętnie przeprowadzę dla Ciebie badania, które dostarczą wartość Twoim użytkownikom i Twojemu biznesowi.

Miałam przyjemność współpracować z Rafałem, który jako badacz UX/UI wykonał dla nas badanie użyteczności obecnego serwisu eCommerce. Jego profesjonalizm, wnikliwość i dbałość o szczegóły w analizie były na najwyższym poziomie, co przełożyło się na wartościowe wnioski dla dalszego rozwoju serwisu. Zdecydowanie polecam współpracę z Rafałem!

UX/UI Team Leader — Profil LinkedIn

Monika Zieniewicz

Rafał świetnie prezentuje wyniki badań, są klarowne i zrozumiałe, co ułatwia podejmowanie dalszych decyzji. Dojrzałość biznesowa i znajomość rynku pozwalały mu szybko zrozumieć potrzeby zarówno nasze, jak i naszych użytkowników. Rafał nie tylko dostarczał świetnych insightów, ale również proponował kreatywne rozwiązania, które okazywały się niezwykle cenne w realizacji naszych celów biznesowych.

Head of Innovation — Profil LinkedIn

Dawid Szkiełka

Jak przeprowadzać testy użyteczności reguralnie i niedrogo?

 

Praca Badacza UX, jak praca każdego specjalisty ma swoją cenę. Chciałbym zaproponować Ci jednak sprytne i elastyczne rozwiązania, które pozwolą Ci na korzystanie z badań nie ponosząc wysokich kosztów. Nasza współpraca może przybrać różne formy, w zależności od Twoich preferencji. Możesz też skorzystać z badań w miesięcznym planie subskrypcyjnym.

Dostosuj zakres współpracy

Badania jakościowe i ilościowe w optymalnej cenie.

Od 20 godzin miesięcznie. Plan badań dostosowujemy indywidualnie do Twoich potrzeb i możliwości.

od 3600 zł / mies.

Przykładowe techniki badawcze:

testy użyteczności

wywiady IDI

grupy fokusowe

sortowanie kart

ankiety

etnografia 

analityka

mapy ciepła i nagrania sesji

SMART

Dla firm, które szukają wsparcia badawczego opartego na sprytnych rozwiązaniach.

20h / mies.

WYBIERAM PLAN ⟶

Co wchodzi w skład?

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

DISCOVERY

Dla klientów, którzy chcą przegonić konkurencję, dzięki usprawnieniom
i innowacjom.

40h / mies.

WYBIERAM PLAN ⟶

Co wchodzi w skład?

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

CUSTOM

Dostosujemy proces do Twoich potrzeb.

 

Ustalmy to!

WYBIERAM PLAN ⟶

Co wchodzi w skład?

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

→ Nazwa produktu

testy użyteczności

Butikowe studio badawcze z Wrocławia stawiające na indywidualne podejście do klienta i jego projektów. W kreatywny sposób łączymy liczne techniki badań i wiedzę dotyczącą różnych obszarów. 

Testy użyteczności i inne badania UX w elastycznych planach współpracy.

Shmery Discovery

Kontakt

r.kosiol@shmerydiscovery.pl

@2025 Warszawa