Badania UX są szerokim zagadnieniem obejmującym wiele metod i technik badawczych, zarówno jakościowych, jak i ilościowych. W pracy badacza staram się łączyć różne techniki, gdyż wtedy badania zyskują na jakości i wiarygodności. Dodatkowo szczególny nacisk kładę na odkrywanie propozycji wartości, która przemawia do danej grupy odbiorców. Jeśli dany produkt cyfrowy dobrze komunikuje użytkownikom swoją wartość, to zdecydowanie rośnie jego skuteczność pod względem osiągania celów biznesowych. Rolą Badacza UX jest dostarczenie rekomendacji do wprowadzenia usprawnień i innowacji.
Nie jest sztuką zapytanie użytkownika o to, jakie ma problemy albo poproszenie go o przeklikanie typowej ścieżki w produkcie. Metodologia badań user experience daje badaczowi dużo większe możliwości i grzechem byłoby z nich nie skorzystać.
Praca w roli Badacza UX nad dziesiątkami projektów nauczyła mnie umiejętności wykorzystywania elementów różnych technik i tworzenia własnych narzędzi badawczych, dostosowywania ich do specyfiki danego biznesu i jego celów.
W ciągu ponad 5 lat przeprowadziłem samodzielnie kilkadziesiąt projektów badawczych dla klientów z różnych branż i różnorodnej wielkości, wśród nich znajdowały się również duże, powszechnie rozpoznawalne marki. Przedsięwzięcia, nad którymi pracowałem, znajdowały się pod moją opieką od samego początku, kiedy ustalaliśmy cele i plan działania, poprzez realizację, aż do finalnego przedstawienia wyników i rekomendacji. Jako Badacz UX, nie tylko projektowałem i przeprowadzałem różnego rodzaju badania, ale przeprowadzałem również warsztaty, analizowałem dane z analityki, mapy ciepła, czy nagrania sesji. Dziesiątki biznesów, z którymi pracowałem i dla których analizowałem zachowania ich użytkowników, pomogły mi wykształcić odpowiednie spojrzenie na wybrane zagadnienia, problemy, wskaźniki, itp.
Uważam, że w pracy Badacza UX najciekawsze jest łączenie potrzeb biznesu z potrzebami użytkowników. Mój proces rozpoczyna się od rozmów i warsztatów z klientem, kiedy to wspólnie mapujemy dotychczasowy stan wiedzy, pytania badawcze i rezultaty, które chcemy osiągnąć. Następnie na podstawie zgromadzonych informacji projektuję badanie, które tłumaczy cele biznesowe na język potrzeb użytkowników.
Od lat w podejściu do badań sprawdza mi się korzystanie z różnych teorii biznesowych, zwłaszcza tych opierających się na propozycji wartości (Value Proposition Design), czy koncepcji Jobs to be done.
Badania UX są dziedziną, która wymaga staranności i dokładności. Zasada ta obowiązuje zarówno badaniach ilościowych, gdzie nieprecyzyjnie sformułowane pytanie da niemiarodajne odpowiedzi, jak i w badaniach jakościowych, gdzie liczy się właśnie jakość: odpowiedni dobór respondentów, a także mądrze sformułowane zadania i pytania. Podczas opracowywania sesji badawczych badacz musi cierpliwie skategoryzować i połączyć poszczególne znaleziska.
Największą satysfakcję sprawia mi, gdy klient jest zadowolony z rezultatów mojej pracy. Na szczęście nie zdarza się to rzadko :)
Miałam przyjemność współpracować z Rafałem, który jako badacz UX/UI wykonał dla nas badanie użyteczności obecnego serwisu eCommerce. Jego profesjonalizm, wnikliwość i dbałość o szczegóły w analizie były na najwyższym poziomie, co przełożyło się na wartościowe wnioski dla dalszego rozwoju serwisu. Zdecydowanie polecam współpracę z Rafałem!
UX/UI Team Leader — Profil LinkedIn
Rafał świetnie prezentuje wyniki badań, są klarowne i zrozumiałe, co ułatwia podejmowanie dalszych decyzji. Dojrzałość biznesowa i znajomość rynku pozwalały mu szybko zrozumieć potrzeby zarówno nasze, jak i naszych użytkowników. Rafał nie tylko dostarczał świetnych insightów, ale również proponował kreatywne rozwiązania, które okazywały się niezwykle cenne w realizacji naszych celów biznesowych.
Head of Innovation — Profil LinkedIn
Praca Badacza UX, jak praca każdego specjalisty ma swoją cenę. Chciałbym zaproponować Ci jednak sprytne i elastyczne rozwiązania, które pozwolą Ci na korzystanie z badań, nie ponosząc wysokich kosztów. Nasza współpraca może przybrać różne formy, w zależności od Twoich preferencji. Możesz też skorzystać z badań w miesięcznym planie subskrypcyjnym.
Badania jakościowe i ilościowe w optymalnej cenie.
Od 20 godzin miesięcznie. Plan badań dostosowujemy indywidualnie do Twoich potrzeb i możliwości.
Przykładowe techniki badawcze:
→ testy użyteczności
→ wywiady IDI
→ grupy fokusowe
→ sortowanie kart
→ ankiety
→ etnografia
→ analityka
→ mapy ciepła i nagrania sesji
Dla firm, które szukają wsparcia badawczego opartego na sprytnych rozwiązaniach.
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
Dla klientów, którzy chcą przegonić konkurencję, dzięki usprawnieniom
i innowacjom.
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
Dostosujemy proces do Twoich potrzeb.
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
→ Nazwa produktu
Badacz UX, BAdania UX
Butikowe studio badawcze z Wrocławia stawiające na indywidualne podejście do klienta i jego projektów. W kreatywny sposób łączymy liczne techniki badań i wiedzę dotyczącą różnych obszarów.
Testy użyteczności i inne badania UX w elastycznych planach współpracy.
r.kosiol@shmerydiscovery.pl
@2025 Warszawa